Z wizytą na Malcie





projekt pt. „Nauka przez całe życie” o numerze 2020-1-PL01-KA101-078838

w ramach projektu „Międzynarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej”

realizowany przez Zespół Szkół Technicznych w Płocku ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus+

sektor Edukacja szkolna



Witamy!!!
Z tej strony Ola Jaskuła i Martyna Adamska- nauczycielki z Zespołu Szkół Technicznych w Płocku, fanki technologii. Piszemy tego bloga, gdyż chcemy przedstawić Wam nasze wspomnienia z niezapomnianej przygody na Malcie.💛💙😀

12/09/2021

Startujemy!!!
Jest godzina 14.00, a my wysoko w chmurach, w drodze do naszej destynacji. Nie możemy doczekać się lądowania.



Wybiła 17.00. Malto witaj!!!

Za chwileczkę wejdziemy do naszego pokoju, który znajduje się w Saint Paul’s Bay w Bugibba.
Jesteśmy bardzo podekscytowane pobytem tutaj.


Dotrałyśmy. I chyba jesteśmy w niebie... Z naszego balkonu rozciąga się widok na morze Śródziemne.

💓

Nasz pokój


Widoki z balkonu

13/09/2021
 

Dzisiaj nasz pierwszy dzień w Alpha School of English. To szkoła, w której odbędziemy swój dwutygodniowy kurs pt. " Creative use of Technology in the classroom".

Zdecydowałyśmy, że dotrzemy tam pieszo, gdyż widoki zapierają dech w piersiach.






Jeszcze jeden krok dzieli nas od pokoju 1A, w którym prowadzony jest nasz kurs. Czysta ekscytacja!!!


Gdy tylko weszłyśmy do sali , zorientowałyśmy się, że wszyscy uczestnicy, a właściwie uczestniczki kursu, pochodzą z różnych części Polski, a naszą nauczycielką jest młoda kobieta – Sarah Guttridge z Norwich. Tak, z Wielkiej Brytanii i mówi z brytyjskim akcentem :) Nie widzimy jej uśmiechu pod maską. Wiecie, pandemia… Ale wszystkie czujemy, że cały czas uśmiecha się od ucha do ucha! To będą fajne dwa tygodnie👌👍





Podczas dzisiejszych lekcji nauczyłyśmy się wiele o technologii: nearpod.com, class.google.com, wheelofnames.com, blogger.com

Skończyłyśmy zajęcia o 15:00. i byłyśmy bardzo głodne :P  Kiedy wyszłyśmy ze szkoły, zdałyśmy sobie sprawę, że prawie żadna z restauracji nie jest otwarta.... Ze względu na tutejszą SIESTĘ !!! 
Uff!!! Na szczęście, po przejściu kilometra, znalazłyśmy jedyną otwartą restaurację na wybrzeżu.👏😎

Pyszny, faszerowany kurczak


14/09/2021


Zacznijmy kolejny dzień w szkole od zdjęcia.


Jak widać cały  dzień był poświęcony nauczaniu hybrydowemu, które znacznie różni się od naszego hybrydowego. Dla nauczycieli maltańskich oznacza to nauczanie on-line i twarzą w twarz jednocześnie.  Jest to bardzo trudne ze względu na ilość sprzętu, którego używają do prowadzenia takich zajęć – aparat fotograficzny, 2 laptopy itp.

Dziś dowiedziałyśmy się jak korzystać z Thinglink, blendspace oraz classkick.




Po przerwie, podczas ostatniej sesji, spotkałyśmy naszą kolejną nauczycielkę- Marię Mifsud. Ta bardzo miła kobieta, która jest rodowitą Maltanką, ma dużą wiedzę na temat historii i krajobrazów tego miejsca.
Jutro wybieramy się na wycieczkę krajoznawczą do Mdiny, a Maria dała nam wiele wskazówek, na co zwrócić uwagę, będąc w tym miejscu.



Dzięki popołudniowej sesji z Marią, dowiedziałyśmy się również, w jaki sposób nauczyciele wykorzystują AR- Augmented Reality ( tzw rzeczywistość rozszerzoną) podczas zajęć. Razem obejrzałyśmy film połączony z twinkl.com


Poznałyśmy również czym jest mentimeter.com tzw. chmura słowna, burza mózgów.

Po lekcjach udałyśmy się na kamienistą plażę Naxxar, by łapać słoneczko i uzupełniać niedobory witaminy D.



A nocą odwiedziłyśmy świetną restaurację VENNIES, w której spróbowałyśmy makaronu z owocami morza. Jakie to było mistrzowskie danie!!!😍💣👌
 

15/09/2021


Dziś wycieczka do dawnej stolicy Malty- Mdiny z Chrisem Reene. Chris to bardzo miły tutor, uczący inną grupę. Też jest z pochodzenia Brytyjczykiem, więc rozmawiając z nim mogłyśmy poprawić znajomość języka angielskiego :) Tak, zawsze ma taki uśmiech na twarzy i angielski, czarny humor, który uwielbiamy :)



MDINA

Brama miasta
Mdina - jedna z jednostek administracyjnych na Malcie.
Mieszkają tu tylko 292 osoby. Bram tego miejsca nie przekraczają auta, jedynie służby, stąd też nosi ono nazwę CICHEGO MIASTA.
Jest to dawna stolica Malty, położona w centralnej części wyspy. Jest to średniowieczne miasto z wąskimi uliczkami, położone na wzgórzu z szerokim widokiem na wyspę.
Stare przysłowie mówi: „Jeśli nie byłeś w Mdinie, nie byłeś na Malcie”.










Uliczki Mdiny





Najpiękniejszy jest jednak taras rozciągający się nad miastem. Z tego miejsca mogłyśmy zobaczyć większą część Malty.

Tarasy Mdiny


Nie mogłyśmy zapomnieć słów Marii i pojechałyśmy spróbować najlepszego ciasta w Ogrodach Herbacianych na Malcie. Widoki z górnego tarasu są niezapomniane! A ciasto w kawiarni Fontanella- przepyszne!!!






Po deserku poszłyśmy zwiedzać dalej. Zauważyłyśmy, iż każde drzwi w Cichym Mieście mają piękne, ręcznie robione kołatki zamiast klamek.


A kiedy spojrzy się w górę, można ujrzeć przepiękne "gallerias"- kolorowe, przeszklone balkony.




W samym środku Mdiny usytuowana jest katedra Świętego Pawła, którą również miałyśmy okazję zobaczyć.





RABAT

Po zwiedzeniu Mdiny, odwiedziłyśmy także Rabat.



Rabat (maltański: Ir-Rabat, [ɪrˈrɐbɐt]) to miasto w północnym regionie Malty, liczące 11497 mieszkańców w marcu 2014 r. Przylega do starożytnej stolicy Mdiny, a północno-zachodni obszar stanowił część rzymskiego miasta Melite aż do jego średniowiecznych okopów.
Rabat jest domem dla słynnych katakumb św. Pawła i św. Agaty, które w czasach rzymskich służyły do chowania zmarłych, ponieważ zgodnie z rzymską kulturą chowanie zmarłych w mieście było niehigieniczne.



Po zwiedzeniu Katakumb przeniosłyśmy się do cenrtum, by kupić tradycyjne przysmaki maltańskie-orzechy w miodzie. Właściel miło nas zaskoczył, witając nas w języku polskim.


Zdjęcie straganu. Na zdjęciu także właściel znający kilka słów po polsku ✌😁


Prosto z Rabatu wybrałyśmy się się na zwiedzanie. I byliśmy w siódmym niebie, kiedy zobaczyłyśmy ten widok!!! To Błękitna Grota – morskie jaskinie na południowo-wschodnim wybrzeżu Malty. Woda krystalicznie czysta, raj dla płetwonurków. Tylko spójrzcie:










16/09/2021

W ciągu tego dnia poznałyśmy wiele świetnych aplikacji, takich jak: plickers, socrative, quizlet. Bardzo pracowicie uczyłyśmy się ich obsługi.






Byłyśmy trochę przemęczone, więc zrobiłyśmy kilka szalonych zdjęć :P



W przerwie miałyśmy też sesję zdjęciową z Sarrah. :)


Po wszystkich sesjach udałyśmy się nad morze, na przepiękną plażę Golden Bay.



Następnie udałyśmy się na kolację do restauracji Viennes. Znowu wróciłyśmy!!! Uwielbiamy tu jeść. Powinniście sami spróbować!!!



17/09/2021

Ten dzień w szkole był poświęcony pisaniu bloga, który właśnie oglądacie.
💛😜
Następnie wybrałyśmy się na plażę, by poparzyć się maltańskim słońcem 💥✌



18/09/2021

Cała sobota upłynęła nam na odpoczynku w gorącym słońcu, na plaży Golden Bay.

O tutaj:






19/09/2021

VALLETTA

Całą niedzielę przeznaczyłyśmy na zwiedzanie stolicy Malty- Valletty. Przepiękne miasto, cudowne widoki.

Valletta  to wspaniała stolica Malty i jej serce, obok którego nie da się przejść obojętnie. Nie można być na Malcie bez odwiedzenia jej stolicy – wyjątkowego muzeum pod gołym niebem.

Valletta w całości wpisana jest na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Na swojej malutkiej powierzchni ma potężne zagęszczenie zabytków, które zachwycą każdego – jest ich ponad 300! Miejsce, które, choć jest stolicą państwa, nie sposób porównywać do innych stolic europejskich. Malutka, filigranowa, kameralna, bez wieżowców, bez nowoczesności. Zabytek sam w sobie.

Valletta jest najdalej na południe wysuniętą stolicą europejską, a także najbardziej słoneczną stolicą europejską – słońce świeci tutaj przez ponad 300 dni w roku. Czasem Vallettę określa się także miastem “wybudowanym przez dżentelmenów dla dżentelmenów”. Spacerując uliczkami Valletty – to stwierdzenie nabiera sensu.

Nie sposób jednak przedstawić Wam tutaj wszystkiego, co warto tam zobaczyć, zatem odsyłamy Was na stronę internetową, byście mogli zobaczyć, co koniecznie należy zobaczyć w Vallettcie.


Wstawiamy tylko kilka zdjęć, na znak, że byłyśmy w Vallettcie. Naprawdę warto!!!






Oraz krótki film z Ogrodów Barrakka:





20/09/2021


Tego dnia, podczas zajęć poznałyśmy kilka fajnych gier, które można wykorzystać z uczniami podczas zajęć. Do takich gier należą: puzzle, słuchanie historyjek dźwiękowych. Dodatkowo uczyłyśmy się także, jak wykorzystywać filmy podczas zajęć np. ze strony ed.ted.com, czy National Geographic Lessons oraz jak samemu tworzyć krótkie filmiki np za pomocą Ezvid( fajne w klasach młodszych).






Najfajniejszy czas nadszedł wieczorem. Maltańczycy obchodzili swoje Święto Niepodległości, w związku z czym w Vallettcie miał miejsce ogromny, kilkugodzinny pokaz fajerwerków, w którym miałyśmy przyjemność uczestniczyć, obserwując go z małej wysepki- miasta Sanglea. Choć bałyśmy się bardzo, dopłynęłyśmy tam taksówką morską💪💦💨









21/09/2021

We wtorek wraz z Crisem poszłyśmy na wycieczkę krajoznawczą do Malta National Aquarium- Narodowego Oceanarium na Malcie. Tam spotkałyśmy wiele okazów ciekawych zwierząt, zarówno tych morskich, jak i lądowych.






22/09/2021

Podczas zajęć w szkole uczyłyśmy się jak wykorzystywać zdjęcia z internetu, by obudzić wyobraźnię uczniów. Zdjęcia były robione w dziwnych ujęciach, a my mysiałyśmy zgadywać co na nich się znajduje.
Następnie na platformie jamboard musiałyśmy za pomocą sticky notes odpowiedzieć na kilka pytań, grając w QUICK FIRE ROUND oraz 2 TRUTHS AND A LIE.






23/09/2021

Poznałyśmy kilka nowych programów do zapisu głosu w pliku, takie jak voki czy vocaroo. Dodatkowo tworzyłyśmy interaktywne książki on-line. Wykorzystałyśmy także gry z www.games4esl.com, by odpowiadać na pytania z "would you rather...?"





24/09/2021

Tego dnia nastąpiło wręczenie dyplomów oraz podsumowanie naszej pracy z dwóch tygodni nauki.

Zaprezentowałyśmy także wybrane aplikacje, których używania nauczyłyśmy się podczas zajęć.




25/09/2021

Dzień upłynął nam na robieniu pamiątek i pakowaniu bagaży.

26/09/2021

Żegnaj przygodo!!! O godzinie 13.00 wylądowałyśmy na płycie lotniska we Wrocławiu. Wszystko co dobre, szybko się kończy😔😞

SERDECZNIE DZIĘKUJEMY ZA MOŻLIWOŚĆ WZIĘCIA UDZIAŁU W PROJEKCIE!!!




Aleksandra Jaskuła
Martyna Adamska

Projekt finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) projektu „Międzynarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej”.












Komentarze